lördag 22 december 2007

Ganjit!


Min kompis ville ha några idéer om matteman inför nyårsfirandet. Jag började fundera kring Japan och hur man firar nyår där. Snabbt märkte jag att min kännedom om de japanska nyårstraditionerna var väldigt begränsad. Tydligen är nyårsdagen "Ganjit" den viktigaste helgdagen i Japan. Husets framsida dekoreras med tallgrenar, plommonkvistar och bambugrenar, vilket kallas för "kado-matsu". Syftet med detta är att ge familjen styrka, kraft och ett långt liv. Ovanför husets entré hängs en "shime-nawa" som är ett rep av flätad halm dekorerat med vita pappersremsor. Detta ska enligt shintoismen rena huset och skrämma bort onda andar.

Nyårsmåltiden består "osechi-ryori" vilka serveras i färggranna boxar - "jubako". Alla rätter och ingredienser i osechin har ett symboliskt värde. Svarta bönor är en symbol för välstånd och flit, ansjovis för (mänsklig) fruktbarhet och rotfrukten "gobo" står för rika skördar. Det finns stora lokala variationer på osechirätterna.


Traditionellt äter man osechi-ryori under hela nyårshelgen som pågår fram tills 3 januari. Matlagningen är tidskrävande. För att alla ska kunna ta del av firandet förbereds all mat inför hela helgen innan nyårsafton, för att man därefter inte ska behöva laga mat ett par dagar framöver. Numera köper även många stressade japaner färdiglagade osechirätter i mataffären.
Till måltiden serveras en ceremoniell drink "toso", vilken är en söt saké smaksatt med kanel och andra kryddor. Drycken tros motverka sjukdomar. Klibbiga riskakor - "mochi" är också en viktig del av nyårsmaten.

En annan betydelsefull nyårssed är att skicka nyårskort ”nengajo”, med lyckönskningar inför det nya året. Korten ska postas så att de levereras den 1/1, något som det japanska postverket garanterar om de postas i tid. Det flesta nyårskorten har en utformning som refererar till det nya årets djurtecken i den kinesiska zodiaken.

Sugen på lite osechi-ryori? Här hittar ni recept på datemaki, kobumaki och kuromame.

1 kommentar:

Linda sa...

Ann-Lou, jag måste säga att du har minst lika bra koll på det japanska nyåret som jag har. Men kanske kan jag ändå hjälpa till lite, är det något särskilt ni funderar över?
Tänkte skriva lite mer om japanskt julfirande idag, om du har ytterligare nyfikenhet som behöver stillas :)