söndag 7 oktober 2007

ja tack! nej tack...


I frysdisken, bland dumplings och dim sum fann jag i dag ursöta dumplings formade som små kaniner. Tvyärr var de inte vegetariska annars hade jag genast köpt med mig en kull hem och tillagat dem i min ångkokare. Utbudet av frysta dumplings och dim sum på Hung Fat Trading är det bästa i Göteborg. Sortimentet byts kontinuerligt ut och man kan alltid hitta nya spännande varianter att testa.
Ovanliga tropiska snacks är en annan utav butikens specialitéer. Denna gången provade jag oerhört märkliga vacuum fried taro chips. Grönsaken taro är vit med vackra stänk av lila i sig och påminner om potatisen.
Men likheterna mellan potatischips och dessa tarochips var nästintill obefintliga. Chipsen var varken söta eller salta. Istället hade de en smak av råa unkna potatis, doppat i härdat fett. Tillagningsmetoden "vacuum fried" innebär att de tillagats utan fett och näringsmässigt innehåller de i princip ingenting. 0% A-vitamin, 0% calcium, 2% C-vitamin...
Lustigt med tanke på följande text som man kan läsa på förpackningens baksida:
"The ingredients of the product have many nutritive facts. Vitamins which are necessary for the human body and are also a delicious meal for tourists and travel days".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde en jättegod spontansoppa på ingredienser från Hung Fat igår. Chili, vitlök, sojabönspasta, risnudlar, lax, chilipasta och så sesamoljan på toppen. Precis så starkt som min bakfulla kropp behövde för att vakna till liv! Och så en stor kopp japanskt riste till efterrätt (ja, och så blev det en snickers också!)

Ann-Louise sa...

Yum! Sesameolja, lax och chili låter som en match made in heaven!

Anonym sa...

Jag jag älskar affären därinne önskar bara att det var trevligare personal därinne. :) har du provat några andra maträttar därifrån?