tisdag 9 oktober 2007

dadel-update

Dags för en rapportering om hur det går med mina dadlar som jag köpte för en månad sedan. Det var under en matpromenad i Angered som jag fann dessa färska dadlar för första gången. Grönsakshandlaren gav mig instruktionen att låta dadlarna mogna tills de såg ut som skadade plommon. Jag har väntat och väntat och nu äntligen tror jag att de börjar bli mogna. Först så provsmakade jag en dadel efter en vecka. Frukten hade fått ett litet mörkt märke men var fortfarande sträv och hård. Inte mogen. Efter ytterligare några veckor började de skrumpna upp väldigt och såg nästan uttorkade ut, vilket gjorde mig lite bekymrad. Jag lät ytterligare en vecka gå. Helt plötsligt började dadlarna bli saftiga och mörkbruna, liknande de mörka "färska" dadlar man vanligvis ser i butiken. Och nu tror jag att de äntligen är mogna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för tipset. Nu vågar jag köpa färska dadlar, men det gäller att planera.

Inger