onsdag 26 september 2007

röd quinoasallad med räkor


Quinoa är ett proteinrikt alternativ till ris eller couscous, som både är vackert och gott. Det finns vit och röd quinoa och det är en ört som växer i Sydamerika. När du tillagar quinoa ska du först sköja dem i kokhett vatten. Quinoa innehåller nämligen bitterämnen som går bort när du sköljer dem i hett vatten. Sedan är det bara att koka örten i dubbelt så mycket vatten med en gnutta salt i 12-15 min. Jag brukar även steka quinoan i lite olivolja först i ca 5 min för att utveckla smaken och ge dem lite knaperhet. De ska fortfarande ha lite tuggmotstånd när de är klara.

Quinoasallad med räkor

4 pers

3 dl quinoa
500 g oskalade räkor
2 röda paprikor
3 tomater
1/2 pkt ruccola
6 skivade salladslökar
1-2 röda chilifrukter
200 g sockerärter
1 citron
3 hackade vitlöksklyfter
olivolja
salt, peppar

Skala räkorna och marinera dem i saften från 1/2 citron.
Rosta paprikorna högst upp i ugnen på 250° i ca 15 min. Vrid dem efter ett tag när de har blivit ordentligt rostade.
Skölj quinoan noga under hett vatten. Under tiden som du rostar paprikorna stek quinoan i olivolja i ca 5 min och följ mina tidigare anvisningarna. Häll ut eventuellt överflödigt vatten. Pressa över 1/2 citron och ringla över en msk olivolja. Låt quinoan svalna i en stor skål.
Skär tomaterna i grova bitar.
Blanchera sockerärterna.
Skiva chilifrukten. Om du vill att rätten ska vara lite starkare ta med fröna. Annars ta bort dem innan du skivar upp frukten.
Stek hastigt chilifrukten, vitlöken och salladslöken i olivolja. Tillsätt sockerärterna och stek dem snabbt i chiliröran.
Nu borde paprikorna vara färdigrostade. Skala dem och skär dem i strimlor.
Blanda ihop quinoan, chiliröran, grönsakerna och räkorna.
Smaka av med salt och peppar.


Servera rätten med ett par starka ostar och ett gott bröd till. Kanske jordnötsbröd...
Om du vill göra rätter vegansk, ersätt räkorna med marinerad tofu och servera hommus till brödet.

Inga kommentarer: