tisdag 18 september 2007

inlagda ägg


Inlagda gurkor, morötter eller lökar är ganska ordinärt i Sverige men inlagda ägg är något sällsynt. Vanligare är det att se äggen i amerikanska barer, där de brukar flyta runt i enorma glasburkar. Min amerikanska vän Sophy introducerade mig för dessa vackra rosa inlagda ägg. Passar utmärkt i sallader eller som ett sött tillbehör till starka rätter, exempelvis en het indisk curry. Den rosa färgen får äggen från rödbetsjuice, som även ger äggulan en djup orange nyans. Jag gjorde min första sats idag och helst ska man vänta i 10 dagar innan smaken har hunnit mogna. Alltså ännu en gång blir jag tvungen att ha tålamod... Angående dadlarna från förra veckan så provsmakade jag en igår och de är fortfarande inte riktigt mogna.

Inlagda ägg

6 hårdkokta och skalade ägg
1 cup cidervinäger
1 cup rödbetsjuice (ta vattnet som blir över när du kokar rödbetor och reducera den gärna något)
1 tsk salt
1/3 cup strösocker
4 hela nejlikor
ev. en liten röd chili


Placera de 6 hårdkokta och skalade ägg i en decinficerad glasburk.
Häll över de övriga ingredienserna.
Skruva på locket och skaka burken försiktigt.
Förvara äggen i kylskåpet i 2+ dagar. Helst i 10 dagar, ju längre de får stå desto godare blir de.

Sophy brukar dubblera receptet och göra 12 ägg. Hon dubblerar dock INTE sockermängden utan nöjer sig med 1/3 cup strösocker, då äggen ändå blir ganska söta från juicen och vinägern.

Inga kommentarer: