lördag 29 september 2007

bulgogi

När jag går längs med gatorna i Göteborg tänker jag ibland på vilka restauranger jag saknar här. Vad jag framförallt längtar efter är en bra koreansk och en mexikansk restaurang. Att promenera runt med en grym burrito i handen (t ex under en stadsvandring) är ett oslagbart alternativ till en trött falafel. Och när det redan finns lika många thaiställen som pizzerior varför kan ingen erbjuda koreanska rätter istället? Sist jag åt koreansk mat ute var i Korea Town i New York. Ett område mellan 31st och 36th Street bara ett stenkast från the Empire State Building. Då åt jag Bi Bim Bap som serverades ur ett glödhett kärl och som servitrisen rörde ihop åt mig.
För ett tag sedan hade min kompis en koreansk tjej boende hos sig som till vår stora glädje lärde oss laga bulgogi, en koreansk färsrätt med ris, kål och hot pepper paste. Rullarna påminner lite om en asiatisk kåldolmar och är enkelt, nyttigt och otroligt gott!

bulgogi

2-3 pers

3 msk ljus soya
1 1/2 msk socker
2 msk hackad purjolök
2 hackade vitlöksklyftor
1 msk sesamfrön
1 msk sesamolja
peppar
300 g quornfärs
10 kålblad
hot pepper paste
2 dl råris

Blanda ihop ingredienserna till en marinad.
Rör ner den i färsen och låt den stå ett tag.
Koka riset enligt förpackningen.
Koka ca 10 kålblad i vatten tills de är mjuka.
Stek färsen.
Rulla ihop paket enligt fotona och ät det med händer eller bestick.







Inga kommentarer: