söndag 9 september 2007

muffinsmonster



Mat ska vara roligt att äta, laga och framför allt att titta på. Därför kan mat och bakelser vara de optimala sakerna att göra skulpturer utav. Istället för att fylla våra överbelamrade hem med ytterligare en massa föremål kan vi istället göra något fint utav vår föda, för att strax därefter äta upp det!
Mitt första försök att göra små matskulpturer resulterade i ett gäng muffinsmonster. Nyligen skulle jag bjuda på fika på jobbet och då tog jag tillfället i akt till att prova på min kreativa förmåga i köket. Då min kollega nyligen har fött en flicka som inte tål mjölksocker bestod utmaningen även i att göra mjölkfria bakelser.

Vanlig yoghurt byttes ut mot sojayoghurt. Istället för grädde eller vaniljkräm använde jag mig av amerikansk marshmallow fluff som består av äggvita, socker och vanilj.
Tyvärr så lever inte muffinsmonstrerna längre. Samtliga blev kvickt uppätna men jag ser redan fram emot att göra ett nytt litet gäng av dem. Var och en unikt utformad!


Mjölkfria muffinsmonster med smak av citron & choklad

8 st

2 ägg
2 dl socker
3/4 dl matolja
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
rivet ska av en ekologiskt odlad citron
100g hackad mörk choklad, 70 %
1 dl sojayoghurt
marshmallow fluff
frukt, nötter etc att dekorera med

Vispa ägg och socker poröst i en skål.
Rör ner oljan i äggsmeten.
Rör ihop mjöl, bakpulver, citronskal och choklad i en annan skål och rör sedan ner det i äggsmeten.
Rör försiktigt ner yoghurten i smeten.
Skeda upp smeten i muffins formar.
Grädda i 225° ca 15-20 min.
Låt den svalna.
Skär av locket och fyll dem med marshmallow fluff och frukt.
Lägg på locket och dekorera dina nya monsterkompisar efter tycke och smak.

Inga kommentarer: