måndag 17 september 2007

bland platta persikor & damer med hatt


Göteborg är min favoritstad i Sverige. Trots detta lämnar jag ibland denna pärla, senast för en visit i Stockholm.

På jakt efter matupplevelser utöver det vanliga, där de kulinariska och rumsliga upplevelser går hand i hand blev mitt första mål Östermalms Saluhall. När man kliver in i denna vackra tegelbyggnaden från 1888 slås man av ett pulserande myller av matstånd, serveringar och männsikor. Ljus flödar in i den höga hallen genom enorma takfönster och atmosfären är samtidigt både rymlig och intim. Jämfört med Saluhallen i Göteborg ligger det ett större fokus på svensk husmanskost som enorma kroppkakor, raggmunk, kåldolmar, vilt osv. Utöver detta erbjuds fantastiska ostdiskar, frukt, grönsaker, bröd, you name it! Till min besvikelse hittade jag dock inga matskulpturer men många oerhört vackert arrangerade matbitar och bakelser. Bland ostarna provade jag en italiensk fårost tillsammans med en fransk marmelad gjord på gröna tomater och vid fruktboden testade jag platta persikor från Spanien. Dyra men ack så goda. Så om du är i Östermalmskrokarna och magen kurrar gå till Hallen!

Inga kommentarer: