söndag 4 november 2007

FUFU Flour i Gamlestan

I söndags, på en cykeltur hem från Angered Centrum upptäckte jag en ny matpärla, Göteborgs Orienthus i Gamlestan brevid Göfab. Här hittar du hundratals hyllmeter av främmande och spännande varor till betydligt längre priser än i saluhallarna i stan. Orienthus erbjuder mängder av ingredienser från bl a Mellanöstern, Asien och Afrika och framför allt uppskattar jag alla fina varor som säljs i lösvikt.

Välj bland ett tiotal olika russinsorter, nötter, oliver, ostar, godis mm. Eller varför inte unna dig färska baklavas eller några andra av deras fantastiska bakverk från bageriet!

När jag gick bland hyllorna hittade jag något helt nytt för mig - plantain fufu flour. Det afrikanska köket är fortfarande ett ganska främmande och outforskat kök för mig och jag blev otroligt nyfiken på denna vackert förpackade produkt. Med följande förförisk text på kartongens baksida var jag bara tvungen att köpa med mig ett paket hem.


"Tropiway is pleased to introduce a unique, authentic, traditional African food, Plantain FUFU Flour, which is popular as a staple in the diets of many people around the world.
You are also given the chance to discover, enrich and enjoy yourself partaking of the art and science of exotic African cuisine.
Traditionally, the African way of food preparation and cooking is based on the use of one’s imagination, creativity and flexibility, which cannot be subjected to any rigid ways of quantifying the ingredients..."


Om det är någon som har några tips och råd om vad jag kan göra med min fufu flour tas de tacksamt emot! Annars är det bara för mig att börja experimentera och dérivera...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att jag har något recept någonstans. Jag skall rota fram det och kolla.

Förresten var du helt fantastisk som rivjärn i lördags!

xxx
u

Ann-Louise sa...

Haha!! Tack!
Och jag ser fram emot fufu-receptet!

Anonym sa...

du använder det till att göra den traditionella rätten fufu- man kan också göra den med majsmjöl, potatismjöl o mannagryn. man kokar det med vatten för att få det till en slags deg du kan äta med olika afrikanska grytor. lycka till