onsdag 9 januari 2008

umamibomb!

Torkade räkor. En av förra årets stora matrevolutioner för mitt kök! Dessa små havsstinkande skaldjur utgör grunden för en mängd asiatiska rätter och fungerar som en fenomenal smakförhöjare. Precis som med fisksåsen är räkorna fyllda med ämnen som ger oss umami - den femte grundsmaken. Genom att slänga ner dem i olika rätter märker du plötsligt hur allt börjar smaka så himla mycket mer! Jag har använt dem i wokrätter, asiatiska soppor och även i en kantarellstuvning. Utsökt!
Du hittar torkade räkor i kyl- eller frysdisken i asiatiska butiker. Mina köper jag på Hung Fat Trading, som jag tidigare har skrivit om här. Ju renare havsdoft de har desto bättre kvalité. Smaken på torkade räkor är väldigt koncentrerad så att 1/2 till en matsked räkor per person brukar blir lagom. Du tillreder dem genom att först lägga dem i blöt i kokhett vatten tills de har mjuknat. Beroende på storlek och hårdhet brukar det behövas en kvart till en timmes blötläggning. Krama ur och hacka dem fint eller grovt. Därefter steker du skaldjuren i het olja på medelvärme tills de får en gyllene färg och doftar rostat. När räkorna börjar få färg tillsätt gärna hackad ingefära, schalottenlök och chili. Nu har du en grym umamibas till asiatiska rätter. Överblivna räkor kan du förvara i en tät burk i kylskåp eller frys, vilket påskyndar nästa gångs matlagningen.

2 kommentarer:

Alex sa...

Tjena, jag är lite ny på begreppet Umami och blev klart nyfiken, undrar om du funnit/testat någon vegetarisk umamiframkallande råvara eller är det bara fisksås och torkade räkor som gäller? Får för mig jag läst något om alger men kanske är ute och cyklar...

Ann-Louise sa...

@ Alex: Det finns en hel del vegetariska råvaror som ger umamieffekten. Torkad shiitakesvamp är en utav mina favoriter. Andra exempel är parmesanost, soltorkade tomater, fermenterade svarta bönor och soya. Du hittar även en del umami i färska livsmedel som lök, tomat och selleri. Om alger fungerar som en umami vet jag inget om...