fredag 11 januari 2008

gnisslande ost under mörka januarikvällar


Under sommaren är grillad halloumi bland det godaste jag vet. Salt, segt och härligt gnisslande. Vintertid får jag nöja mig med att steka osten i en stekpanna vilket inte är så tokigt det heller. Denna sallad påminner mig mycket om sommaren. Halloumin ackompanjeras med ugnsgrillad paprika och körsbärstomater där paprikas slemmiga konsistens blir ett intressant komplement till den fastare osten. Jag serverade salladen igår tillsammans med grillad tonfisk och för ett ögonblick glömde jag av det dystra januariregnet utanför.

halloumisallad med grillad paprika

1 pkt halloumi
1 ask körsbärstomater
1 pkt sallad, ex manchésallad
2 röda eller gula paprikor
olivolja
balsamicovinäger
havssalt & nymald svartpeppar

Grilla paprikorna på hög värme högt upp i ugnen. Vänd dem när det har blivit svarta. När alla sidor har blivit brända ta ut dem och låt dem sedan svalna.
Dra sedan försiktigt av skalet och skiva dem i strimlor.
Skölj salladen & tomaterna.
Halvera tomaterna.
Skiva hallomin och stek den i en varm torr stekpanna.
Blanda ihop samtliga ingredienser och blanda i salt, peppar, vinäger och olja efter tycke & smak.

Bon apetit!

3 kommentarer:

Åsa sa...

Jamenvisst får man liva upp stämningen lite här i mörkret :) Det låter ju supergott! Har själv gjort sallad efter sallad här i veckan med bl a mache, syrliga äpplen och annat som liksom friskar upp sinnet.

Hoppas du får en bra helg!

Ann-Louise sa...

@ Åsa: Tack detsamma! :)

Jenny Grannas sa...

Åh, va sugen jag blev på halloumi! Det var länge sen.