tisdag 15 januari 2008

genialisk vegosoppa


Snabbt, enkelt och gott! Igår hittade jag ett grymt recept på carrot lover´s soup for oneTofu for Twos blogg. Det enda du behöver för att lyckas med den här soppan är några trötta ekologiska morötter, en bit purjolök, vitlök och cashewnötter. Täck ingredienserna med vatten och låt dem koka i en kvart tillsammans med salt och peppar. Därefter mixar du soppan med en stavmixer och smaksätter den med citron och lite färska örter, eller något annat som du är sugen på. Jag slängde även i en halv grönsaksbuljong och några överblivna brysselkål i min soppa. Kombinationen av cashewnötter och morötter blev väldigt gott! Nötterna gav även soppan en krämig konsistens. Till rätten gjorde jag mig en stor kesomacka med paprika, koriander och solroskärnor. Ytterligare en anledning till varför receptet är så genialt är att man enkelt kan anpassa grönsakerna till dem man har hemma. Ikväll ska jag testa att laga soppan med några gamla rödbetor som har legat i min kyl aldeles för länge...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Då vill jag bara tipsa om min favvomorotssoppa =)

några stora morötter
1 sötpotatis
lite vatten
1 burk kokosmjölk
nån sked red curry paste

koka morötter o potatis tills de är lagom mjuka i lite vatten
mixa med stav eller i blender till önskad konsistens. Mixa ned kokosmjölken efter behag. Mixa ned currypasten. Smaka av med lite havssalt.

Gärna ekologiska grönsaker.
Kokosmjölk som endast innehåller kokos & vatten. Krämig sådan
Currypaste som innehåller så rena produkter som möjligt =)
Ät med speltknäckebröd & tahini :)
Yammi