onsdag 2 januari 2008

med inspiration från Japan...

Precis som många andra lider jag ibland av tidsoptimism. Dagarna före nyår var mitt senaste exempel på detta. Jag hade lovat en god vän att göra en noshörningspiñata till hans nyårsfest. Flera dagar innan började jag fundera kring hur den skulle se ut, vad jag skulle fylla den med och framförallt hur man överhuvudtaget gör en piñata. Men tillslut rasade alla mina goda intentioner, då jag istället hade ägnat kvällarna åt att dricka vin och konversera med vänner. Istället fick jag skamset förklara för min vän att det inte blir någon noshörningspiñata till nyår, men att jag kanske kunde bidra med något annat till hans japanska middag. Som ny uppgift blev jag ansvarig för drinktilltugg, vilket jag glatt tog mig ikast med. Med inspiration hämtat från Japan valde jag att göra linfrökexs med edamamedip och marinerade tempehbitar inlindade i rättika.
Edamame är en grön soyaböna som används mycket i det japanska köket. Oftast serveras bönan på japanska restauranger i sin skida strödd med havssalt. Mycket gott! Tempeh består av fermenterade soyabönor och är väldigt proteinrikt. Smaken kan upplevas en aning bitter men genom att först koka tempehn i vatten blir den både mildare och suger åt sig marinader bättre. Rättika är ett viktigt inslag vid det japanska nyårsfirandet då den symboliserar lycka.

Linfrökexs
1 plåt

1 dl linfrön
1 dl gula linfrön
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl vita sesamefrön
2 msk svarta sesamefrön
1 tsk havssalt
3 dl vatten
1 tsk havssalt + 2 piripiri, stötta i en mortel

Blanda vatten, salt, frön i en bunke och låt stå i ca 3 timmar.
Bred ut blandningen tunt på bakplåtspapper. Strö över havssalt & piripiri blandningen. Torka i ugn på låg temperatur. Tid varierar från ugn till ugn, men ca 4-6 timmar. Låt svalna och bryt sedan kexen i lagom stora bitar.


Edamamedip

1/2 dl olivolja
4 vitlöksklyftor
2 1/2 dl edamamebönor, kokta och skalade
1 dl kikärter, kokta
2 kvistar persilja
2 kvistar koriander
saft av en citron
saft av en lime
salt & peppar

Hetta upp 2 msk olivolja i en stekpanna och fräs 2 vitlöksklyftor tills de är gyllenbruna. Ta av från värmen och låt vitlöken svalna. Kör de två vitlöksklyftorna, resten av vitlöken, edamamebönor och kikärter i en mixer. Tillsätt resten av olivoljan droppvis medan mixern är i gång. Lägg i persilja, koriander, citron- och limsaft och mixa. Smaka av med salt och peppar.

Rättikainlindad tempeh

200 g tempeh
2 vitlöksklyftor
2 msk risvinsvinäger
2 msk sesameolja
2 msk rapsolja
3 msk ljus soya
2 msk vatten
1 msk flytande honung
2 msk sambal oelek
1/2 pressad lime

Skär tempehn i ca 3 cm tjocka skivor.
Koka upp vatten i en kastrull. Lägg i tempehn och sänk temperaturen. Låt tempehn koka i ca 10 minuter.
Under tiden som temphen kokar blanda ihop övriga ingredienser till en marinad. Ta upp tempehn ur vattnet och skär den i kvadrater, ca 3 x 3 cm. Placera de varma bitarna i en skål, häll över marinaden och låt dem marineras i ungefär en timme.
Värm ugnen till 250° C.
Lägg tempehn i en ugnsfast form och baka den i ugnen i ca 15 min.
Nu ska bitarna svalna och under tiden kan du skala rättikan och skära den i långa strimlor med hjälp av en osthyvel. Jag andvände mig av grön rättika men det går lika bra med vit. Snygga till kanterna genom att beskära dem snett. Lägg sedan rättikan i en skål med vatten och is i. Detta gör strimlorna krispigare.
Linda sedan in tempehbitarna i strimlorna och fäst med tandpetare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Allting ser så härligt ut, och jag är väldigt glad på att vi inspirerade ditt tempeh-rätt! Vi ska säkert prova dina linfrökex nån gång. (Beklagar mina dåliga språkkunskaper!)

-Anni.