fredag 4 april 2008

thailändsk fiskgryta med cocos & lime

Förra veckan drabbades jag av ett virus som gjorde mig konstant illamående. Ungefär som att vara väldigt bakfull i 7 dagar i streck. 24 timmar om dygnet... Tankar kring mat kändes oerhört motbjudande och istället överlevde jag på vitt bröd, blåbärssoppa och glass. Men nu mår jag betydligt bättre och tänkte dela med mig av en thailändsk fiskgryta. Det ursprungliga receptet hittade jag i DN och rätten kallades för "mansfällan"... Trots det larviga namnet testade jag receptet med väldigt gott resultat! För att höja resultatet och få lite umamieffekt har jag lagt till torkade räkor och shitakesvampar. Servera grytan med råris och ljus soja.

Thailändsk fiskgryta med kokos och lime
4 pers

1 lök
2 vitlöksklyftor
4 shitakesvampar, blötlagda
3 selleristjälkar
2,5 dl fiskbuljong
4 cm färsk ingefära
1 stjälk citrongräs
4 färska eller torkade limeblad
2 msk torkade räkor, blötlagda och hackade
1 burk cocosmjölk
1 fänkål
4 mindre potatis
1 brocollihuvud
lax & hoki för 4 pers
fisksås
1 chilipeppar
färsk koriander
råris till servering

1. Finhacka & fräs lök, vitlök, chilipeppar, selleri och torkade räkor.
2. Häll på fiskbuljong och låt puttra med färsk ingefära, citrongräs, och limeblad.
3. Knipsa bort den sega stjälken från shitakesvampen. Grovhacka hattarna.
4. Tillsätt kokosmjölk och svampen. Låt puttra i 5 min.
5. Lägg i portionsskuren fänkål och potatis och koka tills de är al dente.
6. Dela brocollin i små buketter och tillsätt dem.
7. Skär fisken i mindre bitar, ca 4 x 4 cm, och rör ner bitarna i grytan.
8. Dra av grytan från spisen och låt stå i 3-4 min.

Häll upp i tallrikar, krydda rikligt med färsk koriander, och servera med ris och ljus soja i småskålar vid sidan om.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Det lät inte som en kul vecka det där. Bra att du mår bättre och verkar hämtat dig om du orkat fixa denna smarriga soppa. Gott med så mycket koriander på toppen :)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.