fredag 25 april 2008

Louellas vardagsbröd


Oj! Det har visst gått ett tag sen mitt förra inlägg... Lovar att försöka skriva mer regelbudet igen och inviger detta löfte med ett brödrecept som jag fick av min vän Louella. Vi var fattiga arkitekturstudenter på Chalmers och tänkte spara pengar genom att baka vårt egna bröd. Hennes recept var superenkelt och billigt. Dessutom blev limpan jättestor som jag brukade skiva upp och fylla halva frysen med. En annan anledning till att jag diggar receptet så mycket är att man inte behöver knåda degen. Annars kan jag tycka det är lite klurigt att avgöra hur mycket mjöl man ska använda och hur länge degen ska knådas. Att få rätt temperatur på degvätskan kan också vara knepigt och i det här receptet slipper du alla dessa bekymmer. Du rör bara ihop samtliga ingredienser, låter degen jäsa över natten i kylskåpet och sedan in i ugnen!

Louellas vardagsbröd
en stooor limpa

25g jäst
1/2 msk havssalt
1 msk honung (gärna flytande)
5 msk olivolja
2 1/2 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl vetekli
1/2 dl linfrön
16 dl vetemjöl
1 liter ljummet vatten

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en stor degbunke och rör i salt och honung så att jästen smälter.
2. Häll över vatten och olivolja.
3. Rör ner mjölet, lite i taget. Degen ska bara röras och vara klibbig.
4. Låt stå över natten i kylskåpet.
5. Klä en plåt med bakplåtspapper och stjälp över degen som flyter ut.
6. Ställ in plåten i kall ugn och sätt ugnen på 175°C.
7. Grädda i ca en timme.
8. Låt brödet svalna på galler under en bakduk.

Inga kommentarer: