torsdag 13 mars 2008

bunkra upp med soppa


Soppor är perfekt mat att göra storkok på, för att sedan frysas in portionsvis. Tidigare var min favorit Jamie Olivers kikärts- & purjolökssoppa. Men nu har denna fått en konkurrent i form av en kryddig libanesisk linssoppa. Inslagen av citron och spiskummin blir väldigt gott i denna krämiga och mättande soppa. Tillsammans med några mackor blir rätten perfekt till lunch.
Sugen på en dessert efteråt? Prova pickipickis chokladefterrätt!

Libanesisk linssoppa
4 pers

2 gula lökar
2 potatisar
4 vitlöksklyftor
3 dl röda linser
2 grönsaksbuljongtärningar
1 1/2 l vatten
1 citron
1-2 tsk spiskummin
1 krm cayennepeppar
salt & peppar

Skala och skär löken & potatisen i mindre bitar. Skala & skiva vitlöken tunt. Skölj linserna. Lägg linser, potatis, lök, vitlök & buljongtärningar i en kastrull. Häll på vatten och låt koka i 20 min under lock på svag värme. Mixa med en stavmixer till en slät konsistens. Smaksätt med pressad citron, spiskummin och cayennepeppar precis innan servering och smaka av med salt & peppar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Äntligen ett av alla dina härliga recept som jag tror att jag skulle klara av :)
/Lisa

Ann-Louise sa...

@ Lisa: Kul att du gillar receptet och jag lovar att komma med flera simpla recept snart! Här hittar du ett annat väldigt enkelt recept på en soppa som du kan testa under tiden... :)

Bokomaten.. sa...

Mmmm.. låter jättegott! Jag brukar göra soppa minst en gång i veckan och frysa in så jag vet att jag har lunch i veckan även om det skulle vara så att jag inte lagar middag hemma kvällen innan eller det inte skulle bli något över från middagen eller så. Perfekt storkok, kräver ju bara en gryta. Dessutom finns det ju så många gooooda soppor.:)