onsdag 12 mars 2008

risbröd med sesamfrön

Igår gav jag mig på ett litet experiment som inte gick så bra... I Samuelssons bok Street Food fann jag ett recept på risbröd med sesamfrön som lät väldigt gott. Inspirationen är hämtad från Japan och ett sätt att ta tillvara på överblivet ris. Edamamedippen som boken föreslår att man serverar till hade jag tidigare gjort med lyckat resultat så nu tänkte jag att det var dags för kexen. Mitt resultat blev hårda och sega rektanglar som knappt gick att äta... Jag vill påpeka att jag tror inte att det är något fel på Samuelssons recept. Och jag försökte följa det, men någonstans gick det fel. Knådade jag degen för lite? Eller kavlade jag inte ut degen tillräckligt tunt? Om man gör dem korrekt tror jag fortfarande att de kan bli goda och därför ger jag er receptet. Lycka till!

risbröd med sesamfrön
35 st
5 dl arborioris, kokt
4 msk soja
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl rismjöl
1 msk sesamolja
sesamfrön

Sätt ugnen på 90°. Häll det kokta riset i en långpanna och torka det i ugnen i 20 minuter. Ta ut riset och låt det svalna något. Höj ugnsvärmen till 150°. Blanda ner soja och mjöl i riset och knåda ihop degen under 10 min. Kavla ut degen, så tunt som möjligt, och skär ut rektanglar, ca 10 x 4 cm. Lägg risbrödet på en plåt med bakplåtspapper och pensla med sesamolja och strö över sesamfrön. Baka i ugnen i 15 min.

Ät risbrödet med edamamedip eller hummus.

Inga kommentarer: