söndag 10 februari 2008

Di Fara: Pizza väl värt väntan


Efter ett par veckors roande i NY är jag åter tillbaks i Göteborg, med huvudet fyllt av en massa inspirerande intryck. Precis som jag förutsåg innan min avresa har jag hunnit ätit mig igenom mängder av helt grymma rätter och upptäckt nya råvaror och ingredienser. Med hjälp och tips från goda vänner i det stora äpplet har jag fått möjlighet att uppleva otroligt goda kokkonster från bl a Polen, Kuba, Mexico, Italien, Kina, Ryssland och Japan. Först ut bland min matexkursioner är jakten på den bästa pizzan i hela NY som tog mig ut till de judiska kvarteren i Brooklyn.


Väntan kan vara lång på Dominic De Marcos Di Fara Pizzeria. Upp till två timmar ibland, men det är den värd. Ta Q-tåget ut till Avenue J i Brooklyn och mitt bland koscherbagerierna och tvättomaterna finner du denna legendariska pizzeria. Den numera gamle De Marco har drivit sin verksamhet i över 45 år och under tiden har inte mycket förändrats. Den murgröna inredningen är opretantiös och enkel. På väggarna hänger några gamla tavlor och i de solblekta fönstrena odlas kryddväxter och chilis. De Marcos tre barn sköter beställningarna medan han själv lagar alla pizzorna, djupt förskjunken i sin egna lilla värld. Då och då tittar han kort upp bland sina förväntansfulla beställare, för att snabbt återgå till sitt noggranna bakande.
En blandning av tre sorters ostar - buffalo och whole-milk mozzarella samt romano används till varje pizza. Osten rivs för hand och strös sedan över den söta tomatsåsen. Som avslutande touch ringlar De Marco över extra-virgin olivolja, färskriven basilika samt parmesanost. Resultatet är en slice med fenomenalt djup och smak, med en tunn botten som både är salt och krispig.
Bättre än såhär blir inte pizza!


1 kommentar:

Niklas Mattsson sa...

Wow! Nu måste jag laga pizza till frukost. Välkommen hem från NY!