måndag 26 maj 2008

tofu i det gröna

Denna proteinrika veganska sallad är ett perfekt komplement till en grillkväll i Slottskogen. Förutom tofun är alla ingredienser gröna för att verkligen låta klorofyllen flöda. Låt gärna tofun dra sig i dressingen en timme innan du blandar ihop salladen så hinner den marineras.

Tofu- & edamamesallad

4 pers

300 g marinerad fast tofu
250 g sugar snaps el sockerärter
1 dl edamamebönor (jag använde frysta, inköpta på Hung Fat)
25 g rucola
1/2 kruka basilika
2 tsk dijonsenap
1 msk kapris
1 vitlöksklyfta
1/2 dl olivolja
2 msk vatten
1 msk färskpressad citronjuice
50 g späda salladsblad
flingsalt & nymalen svartpeppar

Gör så här:
1. Skär tofun i bitar ca 1,5 x 1,5 cm.
2. Ansa bönorna. Koka dem i lättsaltat vatten i 2-3 minuter. Kyl bönorna i iskallt vatten.
3. Mixa rucola, basilikablad, dijonsenap, kapris, vitlök och olivolja. Tillsätt vatten och citronjuice. Smaka av med salt och peppar.
4. Rör ner tofun i dressing och låt dra.
5. Låt bönorna rinna av. Blanda med salladsblad, edamamebönor, dressing och tofu.

3 kommentarer:

Åsa sa...

Perfekt! Och med den rökta tofun, olivtofu eller den med ramslök (som finns på Ekostore ) behöver den inte ens marineras. God att äta kall rakt upp och ner. Nu vet jag vad jag ska fixa till picknicken i morgon :) Tack för tipset!

Ann-Louise sa...

@ åsa: Ekostore är suverän på tofu! Just nu ger de även 20% rabatt på Deli Beans produkter. :)

Drömma-Lotta sa...

Åh jag har inte varit inne här på jättelänge!
Nu blev jag äntligen lite inspirerad igen :-D
Sardelljoxet nedan kommer att bli grymt tror jag!!
Tack och fin helg önskar
Drömma Lotta