fredag 23 maj 2008

sardeller & couscous i paket

Jag har fått en ny passion. Sardeller. I förra veckan köpte jag min första burk av dessa små smakbomber och började experimentera i köket. Tidigare har jag mest ätit sardeller på pizza eller i tapenade och janssons men nu kände jag mig manad att våga prova dem på egen hand. Med ett recept från Buffé som inspiration blev det lax och couscous i paket. Och resultatet blev utsökt! Om du inte riktigt känner dig mogen för småfiskarna kan de bytas ut mot hackade gröna oliver eller kapris. Rätten är enkel att göra och under tiden som den sköter sig själv i ugnen hinner man korka upp en flaska rosévin och välkomna den sköna fredagskvällen!

Lax & couscous i paket
4 pers

600g laxfilé el. kolja
2 dl fullkornscouscous
1 burk svarta bönor, väl avsköljda
200g körsbärstomater
1/2 brocollihuvud
4 salladslökar
en näven hackade bladpersilja
1 citron
8 sardellfiléer
flingsalt & nymalen svartpeppar
4 ark aluminiumfolie (25x40 cm)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Tillaga couscousen enl. paketet. Smaksätt den gärna med 1/2 grönsaksbuljongtärning och cayennepeppar. Rör ner bönorna.
3. Lägg ut folieark och fördela couscousen över.
4. Halvera tomaterna, strimla löken och dela brocollin i små buketter.
5. Lägg brocollin och hälften av de andra ingredienserna på couscousen. Låt snittytan på tomaterna vara nedåt. Kläm över hälften av citronjuicen.
6. Lägg på fiskbitarna och toppa med resten av grönsakerna, sardellerna och persiljan. Kläm över resten av citronjuicen och salta och peppra generöst. Förslut paketen väl och lägg i en ugnsform. Tillaga i ugnen ca 25 min.

Pepparrotssås
1 burk lätt creme fraiche
1 paket färskost med pepparrot (ca 125g)
flingsalt & nymalen svartpeppar

Rör ihop creme fraichen och osten till en krämig konsistens. Smaka av med salt och peppar.

Låt var och en öppna paketet på en tallrik och servera med en stor sallad och pepparrotssås.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh pepparrotssås är supergott! Jag brukar oftast göra min på mezeyoghurt, riven pepparrot, salt, peppar & hackad dill. Super till vit fisk och kyckling!





sarahlillemor.blogg.se