tisdag 26 februari 2008

istället för frukost, lunch och middag


Brunchtrenden har slagit igenom stort i Sverige. Men ett mål mellan målen som vi inte äter lika ofta är afternoon tea. Traditionellt ska denna måltid serveras mellan lunch och sen supé och uppkom i England i mitten av 1800-talet. Med tiden växte det fram en hel tradition med porslin, dukningar, fantastiska bakverk och avancerade sandwiches. I DN ger Jens Linder oss mängder av goda recept på bl a engelska tekakor, scones, clotted cream och olika sandwiches.
Eller så kan man bjuda på en enklare variant med hederliga svenska ägg, tomat & kaviarmackor eller igelkottfrallor.
Tillslut kanske vi byter ut frukost, lunch och middag mot brunch, afternoon tea och supé...

3 kommentarer:

Åsa sa...

Åh! Är det ditt foto? Jag fick helt plötsligt en längtan efter min mugg. Som den orange till hö i bild, fast gul och med Tower Bridge, hade jag när jag var liten :)

Låter väl trevligt med brunch, te och kvällsmat :)

Tina sa...

afternoon tea låter som en trevlig vana. blev plötsligt väldigt sugen på nybakta scones och hemgjord marmelad. vad roligt att du kommenterade hos mig så att jag hittade hit.

Ann-Louise sa...

@ Åsa: Javisst är det mitt foto men muggen är inte min... Men jag drack kaffe ur den varje morgon under min vistelse i Brooklyn och den var väldigt god att sörpla kaffe ur!

@ Tina: Kul att du har hittat hit och din blogg är både snygg och inspirerande! Då kanske det blir scones till helgen...