måndag 18 februari 2008

swish, så är maten klar!


Igår fick jag ett supersnabbt och enkelt pastarecept av min vän Angelica som jag gärna vill dela med mig av. Hon och några vänner kom nämligen på den smarta idéen att maila varandra enkla recept som man kan UTANTILL. Krångliga kokboksrecept har man ju redan tillräckligt av. Jag testa rätten idag och den har redan blivit en favorit!

Laxpasta med parmesean & ruccola

1. Koka pasta, t ex fullkornsfusilli.
2. Skölj, låt vattnet rinna av och tillbaks i kastrullen igen.
3. Riv över lite parmesan, ringla över olivolja och en svätt pressad citron.
4. Rör nu i strimlor av rökt lax (färsk eller vakumpackad går bra) i pastan.
5. På med locket och låt stå på eftervärmen på plattan i ett par minuter, tills laxen ångats lite varm, parmesanen smält lite och smakerna blandat sig.
6. I med lite ruccolasallad, salta och peppra, rör om.

Så enkelt. Och så gott!

2 kommentarer:

Åsa sa...

Mums! Gillar enkla snabba recept med lite disk ;-)
När jag åt kött åt jag ofta pasta och lax. Schalottenlök och rökt lax (i stekpannan) och rör sen ner det med pastan i kastrullen tillsammans med färsk babyspenat och crème fraiche. Salta och peppra. Gott med gröna bönor till eller tomat (som också kan hackas och fräsas i stekpannan innan).

Ann-Louise sa...

@ Åsa: Not bad! Ett recept som jag verkligen ser fram emot att testa. :)