söndag 24 februari 2008

Amazing 66


Om man döper sin restaurang till Amazing 66 så gäller det att leverera! Vår vän Fred tog oss till denna Zagat-rated restaurang när vi var sugna på kinesiskt käk i China Town.
Den första rätten vi beställde in, Chinese broccoli i ostronsås var helt perfekt! Tillagat så att grönsakerna fortfarande var krispiga och helt knallgröna, kändes rätter otroligt frisk och nyttig. Goda grejer!



Den friterade fisken i blackbeansås var lite mer svårflörtad... Vad vi hade beställt var helt enkelt friterade hela fiskar. Nya matupplevelser handlar mycket om att våga ta ut svängarna ibland. Om jag hade vetat hur rätten såg ut i förväg så hade jag inte beställt in den. Men nu blev jag matmässigt en erfarenhet rikare, vilket är roligt. Och trots den något brutala uppsynen smakade fisken helt OK. Till detta beställde vi även in juicy buns, vegetariska vårrullar och en kycklingrätt som jag avstod från. I Kina, liksom i China Town serveras det alltid te till måltiderna. Som svensk känns det ovant att försöka släcka törsten med en varm dryck men efter ett tag så vänjer man sig. Måltiden avslutades med lite c-vitamin i form av apelsinklyftor och en fortune cookie. Yum!
På typiskt kinesiskt manér så var menyn på Amazing 66 väldigt lång. Det fanns mängder av rätter som jag hoppas få möjlighet att prova i framtiden och trots den konstiga fiskrätten så var Amazing 66 amazin'!

Inga kommentarer: